Yammeren…

Yammeren…

Enige tijd geleden kreeg ik via een collega de uitnodiging om me aan te sluiten bij de Yammer gemeenschap ons bedrijf. Toen ik de uitnodiging kreeg dacht ik dat ik gevraagd werd om lid te worden van een “bedrijfsbrede klaaglijn”. Een babbelbox waar iedere medewerker zijn of haar beklag kan doen over alles wat maar dwars mag zitten. Lekker, op zijn Hollands klagen.

Van klagen over arbeidsvoorwaarden, de salarisverhoging die altijd te laag is, de bonus die al dan niet uitgekeerd gaat worden of de business die nog steeds niet is zoals die voor de crisis was. En met stip op nummer 1: klagen over de koffie zoals die tegenwoordig uit de nieuwe apparaten komt. En ik moet zeggen dat ondanks dat ik behoorlijk positief ingesteld ben, zelfs ik niet kan wennen aan die koffie, maar dat terzijde…

“Yammer, de nieuwe corporate brede klaaglijn waar je naar hartenlust op kunt jammeren. Meld je aan en jammer mee, want als je samen jammert, jammer je niet alleen!”

Niet eens een hele verkeerde slogan als je er zo naar kijkt. Gelukkig blijkt Yammer niets van dit alles te zijn, maar is Yammer een middel om te communiceren, kennis te delen en van elkaar op de hoogte te blijven door het uitwisselen van korte berichten. Berichten die, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Twitter, alleen te zien voor personen die onderdeel uitmaken van het (bedrijfs)netwerk.

En dat laatste is waar voor mij eigenlijk het belangrijkste verschil ligt met andere social media tools zoals bijvoorbeeld het snelle vluchtige Twitter, het meer op de jeugd gerichte Hyves, het internationale Facebook en zelfs het ondernemende, persoonlijkheid positionerende LinkedIn. Daar waar bij deze sociale media tools zakelijke en prive berichten nogal eens door elkaar kunnen lopen is dat bij Yammer niet zo.

Als ik in de tijdlijn van de Yammer Box (weet niet hoe ik het anders moet noemen) kijk dan zie ik daar enkel zakelijke berichten, positieve berichten, motiverende berichten. Wordt er door collega’s inderdaad breeduit gecommuniceerd. En in het bijzonder geïnformeerd over waar ze zoals mee bezig zijn variërend van statusupdates over de nieuwbouw, het nieuwe werken, het melden dat een klant inpandig is en onze systemen en processen komt auditen, een verdwaalde strategische oprisping van een unit manager en de melding dat één van de sales managers bezig is met het voorbereiden van een presentatie.

Kortom, zichtbaar maken waar je mee bezig bent. Niet alleen laten zien dat je druk bent, of met spannende dingen bezig bent, maar bovenal laten zien dat je onderdeel uit maakt van het geheel, als bijen in een bijenkorf, bezigheid, dynamiek en daarmee bedrijvigheid. Samen in de bijenkorf (Hyve…??) werkend aan het gezamenlijke doel. Niet klagen of jammeren dus, maar de handen uit de mouwen steken en bouwen aan de toekomst, bouwen aan groei, bouwen aan één en het zelfde bedrijf. Yammeren!

Hein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.