Stap 3: Dé tip om IoT tot een succes te maken in jouw groothandelsbedrijf
In mijn vorige blog over voorspellende analyses in de groothandelsbranche kwam de term ‘Internet of Things’ al een paar keer voorzichtig naar voren. Maar in dit blog ga ik all-in op IoT. Lees alles over de waarde van smart products en devices voor groothandelsbedrijven.
IoT in de praktijk
Laatst sprak ik een groothandelaar die bedrijven in uiteenlopende branches voorziet van hoogwaardige bevestigingsmaterialen. Hij vertelde dat hij de grijpvoorraad op de productievloer van zijn klanten automatisch aanvult, zonder dat hij daar een aankondiging voor nodig heeft. Simpelweg door zijn klanten een weegschaal te bieden die verbonden is met het internet, waarop zij de bakjes met schroeven en bouten kunnen afwegen. Meet de weegschaal een bepaalde drempelwaarde, dan gaat er automatisch een signaal naar het ERP-systeem om tot uitlevering over te gaan. Een mooi voorbeeld van hoe IoT waarde toevoegt voor groothandelsbedrijven.
IoT dwingt tot creativiteit
IoT kent vele toepassingen binnen de logistiek, bijvoorbeeld het vergaren van informatie over de temperatuur of de positie van bepaalde goederen in de keten. Maar de waarde van IoT reikt veel verder; vrijwel alles wat je kunt bedenken is mogelijk. Je moet het alleen maar nét bedenken. En daarvoor is enige creativiteit gewenst.
De website van Internet of Things Nederland biedt inspiratie. Je vindt er een heldere uitleg van wat IoT is, maar ook tips om samen met jouw team het creatieve proces te starten en op zoek te gaan naar toepassingen voor jouw bedrijf. Houd daarbij wel voor ogen dat creativiteit altijd moet leiden tot business waarde.
IoT als vraagstuk in de totale supply chain
Het bovenstaande is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel organisaties benaderen IoT namelijk als een technisch vraagstuk in plaats van als een business vraagstuk. De belangrijkste vraag is dus: hoe maak je IoT onderdeel van je bedrijfsvoering? Uit ervaring weten we dat je deze vraag alleen kunt beantwoorden als je niet alleen denkt vanuit je eigen processen, maar als je jezelf verplaatst in jouw klanten én in de klanten van jouw klanten. Daarom organiseren wij bij itelligence vaak workshops waarbij we diverse partijen samenbrengen om de creativiteit te boosten: key-users van de klant, leveranciers van de klant en klanten van de klant. Je gaat dan naar huis met ideeën voor IoT-toepassingen die je misschien zelf nooit had kunnen bedenken.
Vind jouw onderscheidend vermogen
Om de volgende stap te zetten in de digitale transformatie kun je dus niet om jouw netwerk van partners en klanten heen; als zij niet willen meebewegen, kom je zelf ook niet ver. Zoek daarom altijd naar toepassingen die waarde toevoegen voor iedereen, zodat je zeker weet dat jouw inspanningen leiden tot een hoge adoptiegraad en een hogere klanttevredenheid. IoT wordt daarmee veel meer dan een gadget of een technisch vraagstuk. Het wordt jouw wapen in de strijd om onderscheidend vermogen.
Wil je meer weten over dat onderscheidende vermogen? Lees dan zeker ons expert paper ‘De evolutie van de groothandel: vijf manieren waarop groothandelsbedrijven waarde gaan toevoegen’.