Stap 1: Een frisse wind door je eigen groothandelsprocessen
Groothandelsbedrijven die écht het verschil willen maken ten opzichte van concurrenten, moeten de volgende stap zetten op het gebied van customer centricity. Het kennen van je eigen klanten is dan niet meer voldoende; het gaat om het kennen van de klanten van jouw klanten. In mijn vorige blog lees je daar alles over. In dat blog stelde ik ook onze value portfolio map aan je voor die helpt om deze flinke cultuuromslag te bewerkstelligen. Het is nu tijd om in te gaan op de allereerste stap van die roadmap: het optimaliseren van je eigen interne bedrijfsprocessen.
Oude legacy systemen houden oude patronen in stand
Veel groothandelsbedrijven werken in verouderde systemen, die onvoldoende aansluiten bij de wensen en eisen van een moderne groothandel. Deze legacy systemen zijn vaak voorzien van maatwerk op het gebied van verkoopondersteuning, logistieke fulfilment en business intelligence.
De keuze voor maatwerk is ooit gemaakt omdat de IT-partner slechts in beperkte mate nieuwe functionaliteit toevoegde aan het legacy systeem en omdat de bestaande bedrijfsprocessen gaandeweg steeds meer zijn gaan afwijken van de realiteit (ofwel: de veranderende vraag in de markt).
Daarnaast zorgt het behouden van een legacy systeem voor hogere beheerkosten, een onnodige afhankelijkheid van leveranciers en een afhankelijkheid van medewerkers met een specialistische kennis van de gecreëerde oplossing. Op een gegeven moment is er geen houden meer aan: elke nieuwe wens van medewerkers en klanten dient vertaald te worden naar nog meer maatwerk, waardoor de afhankelijkheid en de kosten alleen maar toenemen.
Tijd voor verandering!
Is het voor jullie groothandel nu het juiste moment om afscheid te nemen van het oude legacy systeem en over te stappen naar een nieuwe applicatie die wél aansluit bij de veranderende wensen van (eind)klanten? Als het antwoord ‘ja’ is, lees dan zeker verder.
Op dit moment kiezen veel bedrijven voor oplossingen die 100 procent zijn gebaseerd op public cloud concepten. Deze Software-as-a-Service (SaaS)-oplossingen bieden je een groot voordeel; je hoeft niet meer bezig te zijn met ingewikkelde beheervraagstukken of met technische randvoorwaarden. Daarnaast zijn deze SaaS-oplossingen gebaseerd op standaarden en best practices die passen bij de groothandelsbranche. Het wiel uitvinden of zelf sleutelen aan passend maatwerk is dus niet meer nodig. De best practices helpen je om continu te sturen op optimale voorraadniveaus en operationele efficiëntie.
De overstap naar SaaS vraagt wel om een nieuwe manier van implementeren. Het “u vraagt wij draaien”-principe maakt plaats voor een standaard implementatie waar minder afwijkingen mogelijk zijn. Natuurlijk zal de oplossing – waar nodig en waar mogelijk – gekoppeld worden met “best of breed”-applicaties voor de branche.
Veranderen kost inspanning
Oude systemen werken zeker niet in je voordeel als je op een nieuwe manier wilt werken. Ze houden je tegen in plaats van dat ze je vooruit helpen. Het implementeren van nieuwe systemen loont dus, maar het vergt wel tijdelijk een extra inspanning.
Als advies- en implementatiepartner hebben we veel ervaring met het begeleiden van deze verandering. We weten welke gebieden extra aandacht behoeven om de verandering succesvol te volbrengen, zoals adoptie en draagvlak binnen de hele organisatie. Dat is een absolute voorwaarde om de overstap van legacy naar SaaS te laten slagen en best practices te laten werken. Als je dit flexibele en moderne IT-fundament eenmaal hebt liggen, is het tijd voor de volgende stap in de cultuurverandering naar ketenintegratie en “outside-in”-denken: slim gebruikmaken van analytics om processen zo doelgericht mogelijk in te richten. Meer daarover in mijn volgende blog.
Heb jij je trouwens al aangemeld voor het webinar dat mijn collega Rob van Neck op donderdag 11 oktober geeft over operational efficiency en slimme analytics in de groothandelsbranche? Zeker doen! Check de landingspagina voor meer informatie.