Stap 4 en 5: Nieuwe businessmodellen: de groothandel als spin het het dataweb
Wat kun jij als groothandelaar voor klanten betekenen? En hoe onderscheidt jouw organisatie zich van de concurrent? Het zijn belangrijke vragen. Veel organisaties bundelen de antwoorden op deze vragen in een waardepropositie, die vaak uitgaat van de middelen, mensen en mogelijkheden die momenteel beschikbaar zijn. Maar leidt dat nou echt tot een stevige visie die gericht is op vernieuwing en innovatie, en die de tand des tijds overleeft? Ik denk dat we beide het antwoord wel weten…
Een stap verder denken helpt!
In de waan van de dag ontbreekt het doorgaans aan tijd om rustig achterover te zitten en met je team te filosoferen over de middellange en lange termijn. Toch is een paar stappen verder denken veel meer dan ‘gewoon’ een luxe, en veel belangrijker dan iets wat je alleen doet als je tijd over hebt. Nee, vooruit denken is van cruciaal belang om te voorkomen dat je van alle kanten wordt ingehaald.
Informatie blijft het sleutelwoord
We weten allemaal dat de groothandelsbranche verandert: van productleverancier met focus op interne processen transformeert jouw organisatie zich tot een groothandelaar die alle partijen in de keten samenbrengt, en die opereert als onmisbare kennis- en datahub. In mijn vorige blogs over voorspellende analyses en Internet of Things kwam dit al even aan bod.
Naar mijn mening is er één rode draad die de huidige waan van de dag verbindt met succes voor de lange termijn. Eén rode draad die altijd relevant zal blijven, hoe jouw organisatie zich ook ontwikkelt: informatie. Het hebben, geven of verkrijgen van informatie is nu al enorm belangrijk om klanten precies te kunnen bieden wat zij willen, maar in de toekomst neemt het belang van informatie alleen maar toe. Het vormt de basis voor alle nieuwe businessmodellen die gaan volgen.
Spin in het web
Als groothandel bevind jij je in een unieke positie: in het midden, met partijen voor en achter je in de supply chain. Het is en blijft jouw ideale doel om de controle te houden over de supply chain, om inzicht te krijgen in de voorwaartse en achterwaartse vraag in de keten. Die controle geeft jou invloed en maakt jou tot de belangrijkste speler op het gebied van innovatie; jij bent het punt waar alle informatie samenkomt! Om je op deze manier onmisbaar te maken en de spin in het omvangrijke dataweb te worden, heb je vier dingen nodig: tijd, inspanning, geld en creativiteit. We zijn daarmee aangekomen bij de laatste stap van onze Value Map: ultieme ketenintegratie met de groothandel in het stralende middelpunt als datahub.
Start vandaag, zet een streep
Probeer nieuwe concepten uit, en formuleer waardeproposities die gericht zijn op innovatie en de tand des tijds doorstaan. Bespreek ze vervolgens vooral met je peers, je toeleveranciers en klanten. Daag ze uit, betrek ze en prikkel hen. Laat ze meedenken en jou indirect helpen om de positie in de keten te verwerven die je wenst. Het is de enige manier om concepten en businessmodellen te creëren die stevig stand houden.
Mocht je niet weten hoe te beginnen? De Value Map die wij speciaal voor de groothandelsbranche ontwikkelden, helpt je om vooruit te denken en te filosoferen over jouw toekomstige rol in de keten. Wachten is niet handig en bovendien helemaal niet nodig; de ontwikkelingen gaan razendsnel. Zet dus geen stip op de horizon maar een duidelijke rode lijn! Via die lijn wandel je eenvoudig in vijf stappen naar het midden van het dataweb. Precies waar jij hoort te zijn.
Ben je benieuwd naar die vijf stappen? Lees dan mijn vorige blogs allemaal terug, waarin ik stap 1, stap 2 en stap 3 behandel. Met het blog dat je nu voor je hebt, is de hele route naar succes compleet.
Op donderdag 11 oktober legt mijn college Rob uit hoe je die oneindige bron aan informatie op de best mogelijke manier verzamelt en inzet in jouw voordeel. Meld je vandaag nog aan voor dit speciale webinar voor de groothandel.