SAAS | Alleen de top is zichtbaar

SAAS | Alleen de top is zichtbaar

In diverse media zijn de laatste tijd berichten verschenen waaruit blijkt dat 2013 het jaar van de Cloud wordt. Het invoeren van de simpele zoekopdracht in “cloud in 2013” in Google zorgt voor miljoenen hits. Wat opvalt, is dat ogenschijnlijk de meeste hits over de PAAS en IAAS kant van Cloud gaan. Blijkbaar is de trend op internet op dit moment zo dat het begrip Cloud vaak geassocieerd wordt met het “uit huis plaatsten” van de technische IT omgeving anders dan het traditionele en volop geaccepteerde hosten van IT.  De stap die bedrijven moeten zetten om hun traditionele OnPremise omgeving al dan niet volledig los te laten en over te stappen naar een volledige OnDemand omgeving (PAAS, IAAS én SAAS) is groter dan gedacht.

Verschillende gerenommeerde onderzoeksbureaus vallen over elkaar heen als het gaat om het communiceren van groeicijfers voor SAAS. Zo voorspelt het onderzoeksbureau IDC tot 2014 een groei van meer dan 24% per jaar. Forrester doet er nog een schepje boven op en voorspelt dat in 2016 de markt voor softwarepakketten voor 26% uit op SAAS gebaseerde oplossingen bestaat. Opmerkelijk is dan weer wel dat Deloitte dan weer stelt dat maar 4,3% van de traditionele OnPremise applicaties vervangen wordt door SAAS applicaties.

Goed, we zijn pas net begonnen aan het jaar 2013, maar de uitspraken van deze gerenommeerde bedrijven beloven veel goeds als het gaat om de acceptatie van SAAS oplossingen in de tijd. Toch heeft het duidelijke verschil in percentages me aan het denken gezet. Wat zouden de redenen kunnen zijn waarom deze verschillen in groeicijfers er zijn? Welke uitgangspunten worden er door de onderzoeksbureaus gehanteerd om tot de gedane uitspraken over het groeipotentieel voor SAAS oplossingen te komen?

Wat me bij veel van deze onderzoeken opvalt, is dat de input om tot conclusies te komen vaak verzameld is bij de managers en directies van de bedrijven die ondervraagd zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in veel onderzoeken het verlagen van kosten (TCO- reductie), het verbeteren van de operationele efficiency en het verhogen van de flexibiliteit van de organisatie als belangrijkste redenen genoemd worden om tot een investering in een SAAS oplossing over te gaan. Antwoorden die je verwacht te krijgen van managers en directieleden, ze worden er immers direct of indirect op afgerekend.

De vraag die ik mezelf stel is of we andere antwoorden zouden krijgen als we de mensen op de werkvloer, de uiteindelijke gebruikers van de SAAS oplossingen, zouden interviewen? Zouden we dan de zelfde geijkte antwoorden krijgen of zouden er nieuwe argumenten naar voren komen? Argumenten die er toe bij zullen dragen dat de acceptatie van SAAS oplossingen nog sneller gaat of misschien wel vertraagd wordt. Argumenten die ons als aanbieders van SAAS oplossingen kunnen helpen om de groeicijfers te halen zoals die door de verschillende onderzoeksbureaus, vaak met schreeuwende koppen op hun website, aan de markt toebedeeld worden.

Een extra uurtje surfen op internet heeft me geen duidelijk antwoord gegeven op bovenstaande vragen. Het intrigeert me echter wel. De vraag achter de vraag. De onderkant van de ijsberg. Niet alleen praten over wat zichtbaar is (de motieven van de besluitvormers), maar er achter komen wat de gebruikers nu en in de toekomst motiveert om voor SAAS te gaan.

De komende weken zal ik me in de gesprekken die ik voer met (potentiële) klanten, collega’s en natuurlijk het Cloud team van SAP Nederland, mijn belangrijkste leverancier van SAAS, meer gaan richten op wat niet zichtbaar is. De top van de ijsberg zien we namelijk allemaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.