2Tier ERP: het beste van twee werelden…

2Tier ERP: het beste van twee werelden…

Bij Goldfish ICT zien we dat internationale bedrijven er steeds vaker voor kiezen om dochterbedrijven met een ander ERP-systeem te laten werken dan de holding. Wat zijn de voordelen? Wat zijn de mogelijkheden? En hoe werkt zo’n constructie in de praktijk? In dit blog geef ik uitleg over two-tier ERP.

Tot voor kort kozen de meeste internationale bedrijven voor de invoering van één centraal ERP-systeem voor alle landen en locaties. Dat resulteerde dan vaak in grootschalige IT-projecten, met een grote focus op techniek. De procesverbeteringen en efficiency werden na een lang traject en forse investeringen niet eens gerealiseerd.

Die situatie veranderde tijdens de crisis, toen veel kleine bedrijven werden overgenomen door grotere, internationaal georiënteerde partijen. Die nieuw verworven dochterondernemingen werden niet meer gedwongen om gebruik te maken van het centrale ERP-systeem, maar konden hun eigen systeem blijven gebruiken. Natuurlijk wel geïntegreerd met het centrale moedersysteem. De two-tier ERP-strategie kreeg een positieve impuls.

De vier grote voordelen van two-tier

Het two-tier ERP-model kent meerdere voordelen. In dit blog noem ik er vier.

1. Lagere IT-kosten
Het two-tier model maakt het mogelijk om de totale IT-kosten te drukken. Want organisaties ontwikkelen één gestandaardiseerd ERP-systeem voor alle dochterondernemingen. Als ze dan ook nog eens kiezen voor een SaaS-oplossing besparen ze bovendien op de kosten voor hardware, software, datacentra en systeembeheer.

2. Afstemming op branche en processen
Een ander groot voordeel is dat het ERP-systeem van de dochterondernemingen beter afgestemd kan worden op de specifieke branche waarin de ondernemingen actief zijn. Want het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat de verworven dochters in dezelfde industrie actief zijn als de moeder; multinationals groeien vaak door diversificatie in activiteiten.

Stel, het dochterbedrijf vervult slechts een handelsfunctie via een overzichtelijk distributiekanaal en koopt alleen in bij de moedermaatschappij. Die moedermaatschappij handelt via een veelvoud aan kanalen, heeft een complex productieproces en een uitgebreid supply chain-model. Het zou dan raar zijn om het dochterbedrijf te dwingen om gebruik te maken van hetzelfde centrale systeem als de holding. Toch?

3. Autonomie en toch schaalvoordelen
Overgenomen bedrijven willen vaak een deel van hun zelfstandigheid behouden. Zij staan dan niet te juichen als de moeder direct over hun schouders meekijkt en zich met de dagelijks operatie bemoeit. Het two-tier ERP-model biedt voldoende ruimte voor zelfstandigheid, maar zorgt er ook voor dat dochters profiteren van de schaalvoordelen die de moederorganisatie biedt.

4. Optimaal benutten van belangrijke resources
Als een nieuwe organisatie wordt ingelijfd binnen het grotere concern vergt dat sowieso al veel inspanning van de belangrijke resources. Resources die je liever inzet om je bedrijf verder te laten groeien en floreren.

Two-tier 1.0: multivendor

Multivendor houdt in dat er meerdere leveranciers betrokken zijn bij een two-tier ERP-omgeving. Dat is bijvoorbeeld het geval als het hoofdkantoor gebruikmaakt van
een uitgebreid SAP ERP systeem, terwijl de dochter werkt met Microsoft Dynamics of Exact. Een multivendor model leidt vaak tot uitdagingen bij het beheer van systeem- en gebruikersinterfaces. Op de langere termijn komen er dan aanvullende kosten om de hoek kijken. Bovendien maakt dit model het lastig om medewerkers te laten wisselen van vestiging.

Two-tier 2.0: single vendor

Beter is het dan ook om te kiezen voor een ‘single vendor two-tier model’. Binnen dit model gebruiken alle locaties software van dezelfde leverancier, echter verschilt de gebruikte applicatie op het hoofdkantoor met die van de dochter(s). Het grote voordeel hiervan is dat de twee pakketten naadloos met elkaar zijn verbonden, en de leverancier de integratie altijd kan onderhouden en garanderen.

Two-tier in de praktijk

Eén van onze klanten – met India als ‘thuisbasis’ – had als doel om het marktaandeel in Europa te vergroten. Om dat doel te bereiken, stelde het bedrijf een volledig nieuwe verkooporganisatie op, met nieuwe entiteiten in diverse Europese landen. Omdat de organisatie in een dynamische markt opereert en de nieuwe entiteiten qua proces wezenlijk verschillen van de moederorganisatie, koos de klant voor het two-tier model.

De moeder werkt nu met een on-premise SAP omgeving en de dochters met de on-demand SaaS-oplossing SAP Business ByDesign. Tussen deze systemen is er een standaard, out of the box, interface. Door deze strategie is onze klant erin geslaagd om elf landen aan te sluiten op de nieuwe corporate omgeving, in minder dan één jaar. De dochterondernemingen konden de kosten laag houden en creëerden een omgeving die alle gebruikers nu als hun eigen systeem beschouwen. Daardoor hebben ze binnen korte tijd mooie resultaten behaald.

En de moeder? Ook die is tevreden met de behaalde resultaten en profiteert optimaal van de vergaande integratie van stamdata, logistieke processen, financiële consolidatie en rapportages. Allemaal vanuit één corporate strategisch SAP platform.

Hein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.