Van T naar Tesla….

Van T naar Tesla….

In eerdere blogs heb ik al geschreven over het gegeven dat groothandelsbedrijven steeds op zoek moeten zijn naar nieuwe wegen om zich te onderscheiden van de concurrenten. Niet alleen internationalisering, het verbreden van de inhoudelijke kennis en het bieden van aanvullende servicediensten zijn hierbij te bewandelen paden voor de ondernemende groothandelaar. In deze blog sta ik stil bij de impact van de “Economy of One”.

Massaproductie voor de massa

We kennen allemaal het verhaal van de T-Ford. De eerste massaal geproduceerde auto die in het begin van de 20e eeuw van de lopende band liep. Keus was er niet, er was maar 1 model te krijgen en wel in de aansprekende kleur zwart. De auto als eenheidsworst voor de consument die voor het eerst de mogelijkheid had om zich gemotoriseerd te verplaatsen.

Keuzes

Vandaag de dag kunnen we ons bovenstaande niet meer voorstellen. Als klant willen we keuzes kunnen maken. Een eigen specifiek product configureren wat past bij wie je als eindklant bent. Tesla is hierin niet het enige voorbeeld. Vele ondernemers in verschillende industrieën bieden de mogelijkheid om de producten die ze aanbieden klant specifiek te configureren. Hierbij gaat het allang niet meer om het plaatsen van een klantenlogo of het aanpassen van de kleur of het aanbieden van een paar standaard varianten. Nee, de invloed van de klant reikt steeds verder, zelfs tot aan de bron van het product, de design fase.

Economy of One

De term “Economy of One” wordt veelvuldig gebruikt op allerlei sites en in diverse presentaties van o.a. softwareleveranciers. Hoe vreemd is het dan dat ik niet in staat ben om, na een halfuurtje googelen, een eenduidige definitie van de term te vinden? Dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Feit is wel dat door een toenemende mate van individualisering van de samenleving in combinatie met de steeds verder gaande digitalisering van de markt de klant echt als klant gezien wil worden. En dus op die wijze bediend wil worden die het beste bij hem of haar past.

Als groothandelaar dien je je daarop aan te passen. Manieren te bedenken waarop je aan deze steeds veranderende unieke vraag van je klant kunt voldoen. Immers, die handelaar die enkel nog maar standaardproducten in een beperkt aantal (kleur)varianten levert zal binnen niet al te lange termijn voorbijgestreefd en vergeten worden.

Samen sta je sterk!

Veel groothandelsbedrijven hebben hun traditionele processen al uitgebreid. Naast de traditionele processen zien we steeds vaker dat er assemblage- of zelfs complete productieprocessen ingericht zijn. Deze groothandelaren hebben op tijd het licht gezien en kunnen, mits hun organisatie en ondersteunende software het toestaan, flexibel meebewegen met de steeds veranderende vraag in hun markten.

Het is echter niet noodzakelijk om als groothandelaar een gecombineerd bedrijf te worden die ook zelf productie draait. Sterker nog, in het huidige economische klimaat zijn er weinig ondernemers die de hoge investeringen die hierbij komen kijken kunnen en willen dragen.

Een eerste stap zou kunnen zijn om de samenwerking te zoeken met bestaande productiebedrijven. Veel productiebedrijven hebben de transitie van massaproductie naar individuele stuks productie al jaren geleden gemaakt en zijn daarmee gepokt en gemazeld.

Laat hen u helpen om uw individuele specifieke klantvraag te realiseren. Integreer zijn processen in die van je eigen organisatie. Samen sta je sterker en kun je profiteren van elkaars ervaringen op het gebied van vraagvoorspelling, sourcing, de daadwerkelijke productie en de fulfilment richting de eindklant.

Zoek het contact en maak van de “Economy of One” weer een “Economy of Many”. Ik praat er graag met u over verder!

 

Hein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.